Værktøj: Den organiserende samtale

Unknown

Hun ringer, stemmen knækker og gråden ruller. “Min chef er psykopat”. Over telefon giver HK Hovedstaden vejledning til medlemmer, som er ved bukke under. Historien viser, hvordan samtalen giver mening – for den enkelte og fagbevægelsen. 

af Mina Bernardini, Studentermedhjælper i HK Hovedstaden

En uge før HK havde Kongres, kimede telefonerne på mit arbejdede. Det var en travl dag med mange medlemmer, mange mails, mange opkald og mange sager.

Jeg tager telefonen, og der er en ung pige på den anden side af røret. Jeg kan lynhurtig høre, at hun er rigtig ked af det. Hendes stemme begynder at ryste efter få sekunder. Jeg prøver at berolige hende, men stemmen knækker og gråden roller henover samtalen. Nervøsiteten og frustrationen tager over og ordene, der kommer ud af hendes mund, giver ingen mening.

Der er kun én ting at gøre, hun må komme forbi kontoret. Hun har brug for nogen at tale med. Og det skal ikke være over en telefon.

Pigen er elev, og hun mangler kun 3 måneder af sin elevperiode.  Hun mener, hendes chef er psykopat. Den har jeg hørt før.

Jeg taler med min faglige leder. En bestemt stærk kvinde, der ligner en partner fra et advokatkontor fremfor en fagforeningspamper. Der er sgu ikke så meget pis med hende. Slut. Vi aftaler, at hun hjælper med mødet, når medlemmet kommer.

Ikke længe efter melder pigen sin ankomst. Hendes øjne er helt røde. Hun snøfter og er helt træt i kroppen, når hun går.

Vi sætter os ind på min leders kontor. Jeg tager papir og blok for at skrive fremgangsmåden ned. Næste gang skal jeg kunne tage et medlem selv.

Min leder kigger op på den unge pige: ”Nå, fortæl mig så hvad problemet er”.

Pigen starter hviskende ud, igen er hendes formuleringer kludrede, og hun er blevet nervøs igen. Hun fortæller, at hendes chef er en psykopat. Han råber og skriger af hende, gør nar af hende foran de andre, siger at hun ikke kan noget. Alt sammen dramatiseres af, at hun har brækket næsen og har en kæmpe skinne der fylder hele det midterste parti af hendes ansigt.

Min leder læner sig tilbage i kontorstolen, mens hun kigger pigen direkte i øjnene: ”Okay. Og hvad har du så sagt til ham? Hvordan siger du fra overfor ham?”.

Næsten forbavset svarer pigen ”Jamen, jeg kan jo ikke sige noget til ham, han er psykopat”.

Min leder, ”Du skal da sige noget til ham. Du er nødt til at mande dig op og sige fra. Du er en ung pige og har mange år tilbage på arbejdsmarkedet. Det er ikke første gang, du kommer til at opleve en hård chef.Du kan da ikke bare acceptere, at du bliver kørt over. Hvad siger du til ham, når han råber af dig?”

Tårerne pipler frem igen hos den unge pige, men min leder er lige begyndt at tale sig selv varm. Hun fortsætter, pigen begynder at græde, min leder stopper ikke, hun bliver ved med at gå til hende.

Jeg har endnu ikke sagt et ord og sidder med kæmpe meget dårlig samvittighed. Måske skulle jeg have valgt en af mine andre kollegaer, en lidt mere blød person.

Men min leder har helt styr på det. Der kommer en pause i samtalen. Pigen får lidt papir til at tørre sig med.

Lige pludselige vender tonen. Efter at have pillet den unge pige fra hinanden begynder der nu en pep talk, ”Jeg kan se du er en sej ung pige. Jeg kunne godt ringe til din chef nu, men jeg tror at for din egen skyld, så skal du kigge ham i øjnene og sige ‘stop, du kan og må ikke behandle mig på denne måde’. Du skal da have din uddannelse, det skal ingen tage fra dig”.

Pigen begynder at ranke ryggen, taler nu med, ”Ja, jeg skal have min uddannelse”. ”Ja du har ret, ellers er der bare en anden som behandler mig skidt…”

Efter 10 min power-talk, rejser pigen sig, ”Jeg går hen på mit arbejde nu, også siger jeg at han skal behandle mig ordentligt!”.

Ud af døren gik hun. Jeg blev siddende lettere målløs. Hvad skete der lige?

Et par dage efter ringer pigen: ”Tusind tak for hjælpen! Jeg ville bare lige sige, at jeg har fået det meget bedre på mit arbejde!”

Fakta er, at næsten hver tredje som ringer ind på min telefonen fortæller om dårlig arbejdsmiljø, mobning, at ”nu kan de ikke holde til den dårlige behandling længere”. Det er et af de største problemer hos ansatte i handelsområdet. De har travlt; besparelserne er store og konstante og sene vagter, tunge løft, hård tone er dagligdag. Men det kan jeg ikke starte sager på.

Comments are closed.

  • Udgiver

    Magasinet Politik er Tænketanken Ceveas webmagasin og udkommer hver 14. dag. Magasinet leverer inspiration og stof til eftertanke i form af politiske analyser, reportage og debat. På den måde bidrager Magasinet Politik til udvikling af nye ideer og debat af politiske visioner i centrum-venstre.

  • CEVEA

    CEVEA Att: Magasinet Politik Vesterbrogade 124B, 3. sal t.v. København V 1620 Denmark Email: magasinetpolitik@cevea.dk ISSN 2246-0977