Københavnsk byggeri – sydeuropæisk løn

DSC01241

Danske håndværkere går arbejdsløse, fordi virksomhederne hellere vil betale udlændige 70 kroner i timen. Betonarbejder Jakob Mathiassen fortæller, hvordan hans arbejde på metroen blev overtaget af underbetalte portugisere i hullede T-shirts og cowboybukser.  

af Alexander Sokoler, Cevea

Som mange andre københavnske betonarbejdere havde Jakob Mathiassen set frem til arbejdet med at bygge den nye ring på metroen.

”Det er et af den slags projekter, som man gerne vil vise sine børnebørn og sige ’se lige der: Den har jeg bygget’,” siger Jakob Mathiassen.

Samtidig var metroen en længe ventet jobmulighed i en byggebranche, som snappede efter vejret oven på finanskrisens mavepuster til det private byggeri.

Desværre blev tiden på metroen kort for Jakob Mathiassen. Efter et par kritiske tegninger og nogle kommentarer i et medlemsblad blev han fyret af ledelsen. Inden fyringen nåede han at opleve, hvordan portugisiske og rumænske bygningsarbejdere underbød ham og hans danske kollegaer.

”De lavede lige det betonarbejde, jeg normalt stod for. De fik bare 70 kroner i timen i stedet for 180 kroner, som er en normal betonarbejderløn i København,” siger han og fortæller, at hans eget firma – CG Jensen – også havde budt på betonentreprisen på dele af metroen, men de var alt for dyre.

”Vi er simpelthen ikke konkurrencedygtige, når der kommer portugisere anstigende i cowboybukser og hullede T-shirts til 70 kroner i timen. Jeg mener: I starten havde firmaet ikke engang betalt noget arbejdstøj til dem,” siger han.

Jakob Mathiassen fortæller, at det ikke er første gang, han oplever, at firmaerne udnytter udenlandsk arbejdskraft til at presse løn- og arbejdsvilkår i Danmark.

”Jeg var på et byggeri ude på Frederiksberg. En del af os var blevet lovet en lønstigning, men pludselig fik vi et brev om, at pengene blev sløjfet, fordi firmaet tabte sine udbud til virksomheder, der brugte billige østeuropæere,” siger han.

Dårlig sikkerhed

Jakob Mathiassen har været betonarbejder siden 2001, altså før EU-udvidelsen åbnede for østeuropæisk arbejdskraft, og han fortæller, hvordan åbningen har presset forholdene i branchen.

”I dag arbejder vi ude i uvejr. Førhen ville vi have krævet vejrlig, hvis det var uforsvarligt at fortsætte arbejdet. Også arbejdstøjet er der kommet længere imellem. Det er ikke altid, at vi får ordentligt arbejdstøj. Heller ikke efter tre måneder, som der står i overenskomsten.”

Sikkerheden på byggepladserne har også ændret sig.

”På metrobyggeriet oplevede en af vores kranførere, at han havde kasseret et slidt hejsereb ved at klippe det over. To dage efter så han, at rebet – med en knude på midten – igen var taget i brug af nogle udlændinge, som manglede udstyr. For kort siden tabte en kran et betonelement ned i en skakt. Det er jo helt sindssygt,” siger han.

Men det er ikke kun mangel på udstyr, som skaber farlige situationer på byggepladserne. Ledelsens krav om højt arbejdstempo presser også de ansatte til at vælge hurtige løsninger.

”På metroen oplevede jeg, hvordan de kunne finde på at hejse folk op i frontskovlen på en gravko, hvis der manglede en arbejdsplatform. Det går jo hurtigere end f.eks. at sætte et stillads op. Men det er altså også skide farligt,” siger Jakob Mathiassen,

Han mener, at EU’s åbne arbejdsmarked bærer hovedansvaret for de ændrede sikkerhedsforhold:

”De udenlandske arbejdere kan jo kun konkurrere på pris og villighed. Det gør arbejdet farligt for dem, men også for os. Det er meget sværere at insistere på god sikkerhed, når der står en masse arbejdere, som konkurrerer på, at de er parate til at tage chancen.”

Jakob Mathiassen har sammen med journalist Klaus Buster Jensen fra Fagbladet 3F udgivet bogen ”Kamppladser” om østarbejdere i Danmark og social dumping i byggeriet. 

 

aabne graenserCevea Hæfte: Åbne grænser

Alle EU-borgere har ret til at pakke kufferten og rejse til et andet EU-land for at arbejde. Det giver job til mange danskere og bringer dygtig uden- landsk arbejdskraft til Danmark. Men det har en bagside. For EU-borgere, som kommer til Danmark, har krav på dansk velfærd og arbejder ikke altid på ordentlige vilkår.

Tænketanken Cevea har netop udgivet et nyt politisk hæfte med titlen “Åbne grænser”, der sætter fokus på  skyggesiderne ved EU. Hæftets to kapitler om hhv. social dumping og velfærdsturisme. Denne artikel er et uddrag fra hæftet. KØB DET HER

 

 

Comments are closed.

  • Udgiver

    Magasinet Politik er Tænketanken Ceveas webmagasin og udkommer hver 14. dag. Magasinet leverer inspiration og stof til eftertanke i form af politiske analyser, reportage og debat. På den måde bidrager Magasinet Politik til udvikling af nye ideer og debat af politiske visioner i centrum-venstre.

  • CEVEA

    CEVEA Att: Magasinet Politik Vesterbrogade 124B, 3. sal t.v. København V 1620 Denmark Email: magasinetpolitik@cevea.dk ISSN 2246-0977